مجله اینترنتی دیدگاه

یادگیری ماشین چیست؟

یادگیری ماشین (Machine Learning) چیست؟

در دنیای هالیوود فیلم‌هایی ساخته می‌شود که برخی معتقدند روزی به حقیقت می‌پیوندد. داستان‌های تخیلی و غیر قابل‌باوری که وقوعشان بسیار دور از ذهن است. یادگیری ماشین (Machine Learning) یکی از آن داستان‌ها

انتخاب سردبیر

مبانی داده محوری

مشاهده همه
سه چیز که باید درباره سواد داده بدانید

سه چیز که باید درباره سواد داده بدانید

در دنیای امروز که در محیط‌های کاری، داده‌ها در آن نقش پررنگی دارند، داشتن سواد داده بیش از هر زمان دیگر اهمیت یافته است. امروز افراد باید در استفاده از داده‌ها، فهم آنها و انتقال مفاهیم داده به دیگران

تکامل داده به‌عنوان دارایی

تکامل داده به‌عنوان دارایی

در سال‌های اخیر، در نتیجهٔ رشد چشمگیر فناوری‌های دستگاه‌های متصل به اینترنت (connected devices) و فناوری‌های پیشرفتهٔ داده، در کنار در دسترس و ارزان شدن ذخیره، انتقال و پردازش داده، کسب‌وکارها توانسته

عصر تحلیل داده‌ها: رقابت در جهانی مبتنی بر داده

عصر تحلیل داده‌ها: رقابت در جهانی مبتنی بر داده

سرعت رشد فناوری‌های مبتنی بر داده از جمله پردازش کلان‌داده‌ها (Big Data) و تحلیل داده، بسیار بیش از پیش‌بینی‌های کارشناسان و مؤسسه‌های فناوری در سال‌های گذشته بوده است. آنچه در گذشته تصور می‌شد درباره

بازاریابی داده محور

مشاهده همه
نمونه‌هایی از داده‌محوری در بازاریابی

نمونه‌هایی از داده‌محوری در بازاریابی

استراتژی‌های بازاریابی داده محور داده‌ها و به‌طورکلی عدد و رقم، خیلی‌ها را می‌ترساند. شاید به همین دلیل هم باشد که خیلی از سازمان‌ها آن‌قدرها دوست ندارند که با داده‌ها کار کنند. اما اگر در عمل به داده

هفت نمونه عملی بازاریابی داده‌محور که الان می‌توانید اجرا کنید

هفت نمونه عملی بازاریابی داده‌محور که الان می‌توانید اجرا کنید

تعداد مقالات دربارهٔ بازاریابی داده‌محور اصلا کم نیست، اما تنها تعداد کمی از آن‌ها نمونه‌های واقعی اجرای بازاریابی داده‌محور به‌شمار می‌روند. قبل از اینکه به سراغ مثال‌های متعدد برویم، بیایید بازاریاب

تجربه‌های کاربردی از بازاریابی داده‌محور

تجربه‌های کاربردی از بازاریابی داده‌محور

اکنون که فرایندهای بازاریابی بسیار پیچیده شده است و مشتریان خواستار تجربه‌های شخصی شده و منحصر به فرد هستند، تنها راه پیش‌روی کسب‌وکارها استفاده از بازاریابی داده‌محور است. در این نوشته می‌خواهیم بخشی

مدیریت داده محور

مشاهده همه
تصمیم‌گیری داده‌محور؛ پیشرفت واقعی، اما نامتوازن

تصمیم‌گیری داده‌محور؛ پیشرفت واقعی، اما نامتوازن

فرصت‌های روزافزون برای ساماندهی و بهره‌برداری از اطلاعات دیجیتالی، سبب شده بسیاری از مدیران، رویکرد تازه‌ای در تصمیم‌گیری‌های خود داشته باشند؛ آنها دیگر کمتر به شهود و بیشتر به داده‌ها اعتماد می‌کنند.

فواید تصمیم‌گیری داده‌محور برای شرکت‌ها

فواید تصمیم‌گیری داده‌محور برای شرکت‌ها

شرکت‌های نوپا عموماً فرز و چابک هستند و بیشتر از شرکت‌های بزرگ تلاش می‌کنند با آزمون‌وخطا، راه‌های متفاوت رشد را بررسی کنند. اما از سوی دیگر، انجام این کار برای شرکت‌های بزرگ و جاافتاده سخت است و آنها

تصمیم‌گیری داده‌محور: ۱۰ گام آسان برای همه کسب‌وکارها

تصمیم‌گیری داده‌محور: ۱۰ گام آسان برای همه کسب‌وکارها

در این مقاله، فرایند استفاده از داده را بررسی می‌کنیم: یعنی، فرایند استفاده از داده برای گرفتن تصمیم‌های بهتر که شامل ده مرحلهٔ ساده است.

کاربرد علوم داده

مشاهده همه
زنجیرهٔ تأمین پس از کرونا: تحولات بعدی با کمک تحلیل داده به‌پیش می‌رود

زنجیرهٔ تأمین پس از کرونا: تحولات بعدی با کمک تحلیل داده به‌پیش می‌رود

اثرات مخرب ویروس کرونا (COVID-19)، کم‌و‌بیش بر تمامی جنبه‌های کسب‌وکار تحمیل شده است، زنجیره‌های تأمین نیز از این قاعده مستثنی نیستند. گزارش اخیر مجلهٔ اینترنتی دیلویت (Deloitte) می‌گوید این همه‌گیری

کاربرد داده‌‌محوری در تولید

کاربرد داده‌‌محوری در تولید

با اینکه فناوری‌‌های متنوعی برای جمع‌آوری اطلاعات وجود دارد، اما استفاده از آنها هنوز چالش بزرگی برای تولیدکنندگان است، چرا که رسیدن به تولید داده‌محور، حتی بیش‌تر از قبل هدفی دست‌نیافتنی به نظر می‌رس

هفت نمونه عملی بازاریابی داده‌محور که الان می‌توانید اجرا کنید

هفت نمونه عملی بازاریابی داده‌محور که الان می‌توانید اجرا کنید

تعداد مقالات دربارهٔ بازاریابی داده‌محور اصلا کم نیست، اما تنها تعداد کمی از آن‌ها نمونه‌های واقعی اجرای بازاریابی داده‌محور به‌شمار می‌روند. قبل از اینکه به سراغ مثال‌های متعدد برویم، بیایید بازاریاب

فناوری‌های داده

مشاهده همه
چگونه قبل از نوشتن حتی یک خط کد، شکست بخوریم؟

پروژه‌های علم داده: چگونه قبل از نوشتن حتی یک خط کد، شکست بخوریم؟

فرض کنیم شرکت شما تصمیم گرفته است با استفاده از علم داده و یادگیری ماشین به یک مشکل تجاری رسیدگی کند. فرض کنیم شما یک تیم قدرتمند مجهز به آخرین الگوریتم‌ها را در اختیار دارید و می‌خواهید به این گروه ک

افسون زدایی از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای مدیران اجرایی [مصاحبه با تمیم صالح]

افسون زدایی از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای مدیران اجرایی [مصاحبه با تمیم صالح]

در این مصاحبه تمیم صالح (یکی از متفکران پیشرو در زمینهٔ تحلیل داده و از اعضای برجستهٔ شرکت مشاورهٔ مکنزی) از هیاهوی پیرامون هوش مصنوعی و روش‌های درست استفاده از آن برای مدیران اجرایی کسب‌وکارها می‌گوی

چه زمانی می‌توان رابطه همبستگی را مبنای عمل قرار داد؟

چه زمانی می‌توان رابطه همبستگی را مبنای عمل قرار داد؟

«با دردست‌داشتن پتابایت‌ها داده، دیگر می‌توان گفت: همبستگی کفایت می‌کند.» کریس اندرسون (Chris Anderson)، Wired Magazine، ۲۳ ژوئن ۲۰۰۸ این عقیدهٔ کریس اندرسون که می‌گوید «با دردست‌داشتن پتابایت‌ها داده