سامانه توصیه گر
Recommender System
اساس کار سامانههای توصیهگر به این شکل است که با جمعآوری شاخصههای متعدد و تحلیل آنها توصیههایی را به کاربران ارائه میدهد. این سامانه از طریق شناسایی و پیشبینی ویژگیها و علایق کاربر به او محصولات و خدماتی را توصیه میکند که با احتمال بالایی برای او جذاب خواهند بود و کاربر به استفاده از آنها ترغیب خواهد شد. شرکتهایی مانند نتفلیکس، آمازون، یوتیوب، فیسبوک و ... از سامانههای توصیهگر برای کمک کردن به کاربران خود به منظور یافتن فیلم، محصول و محتوای مناسب استفاده میکنند.
درخواست مشاورهسامانه توصیه گر چیست ؟
سامانه توصیهگر حجم زیادی از دادهها و اطلاعات مربوط به رفتار کاربران را جمعآوری میکند و این اطلاعات را بر اساس شاخصههایی نظیر علایق، محتوای مورد پسند و محتوا غیرجذاب از نظر کاربر و همچنین سایر شاخصههای دیگر فیلتر میکند. هدف این سامانه ایجاد یک بین تطابق میان کاربر و آیتم (محصول) است، تا در نهایت بهترین آیتم را به کاربر توصیه کند.
سامانه توصیهگر به صورت گسترده در صنایع مختلفی کاربرد دارد. از جمله این موارد میتوان به صنایع تجارت الکترونیکی، محتوای چند رسانهای، سامانههای بانکی و تبلیغات هوشمند اشاره کرد. بهطور مثال با استفاده از این سامانه میتوان تبلیغاتی را که به هر کاربر نشان داده میشود را شخصیسازی کرد، تا کاربر محتوای بازرگانی را مشاهده کند که مطابق علاقه اوست و بنابراین احتمال خرید او چند برابر خواهد شد.
امروزه سامانههای توصیهگر در حال تبدیل شدن به یک ابزار واجب و ضروری برای مدیران کسبوکار و تیمهای بازاریابی هستند، تا بدین ترتیب تعامل کاربر و درآمد شرکتها افزایش داشته باشد.
مزایای سامانه توصیه گر
افزایش ترافیک وب سایت
افزایش تعامل با مشتریان
افزایش نرخ تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری
افزایش درآمد شرکت و ارزش طول عمر مشتریان (CLV) از طریق افزایش سبد خرید آنها
سامانه توصیه گر مناسب چه کسب و کارهایی است ؟
تجارت الکترونیک
محتوای چندرسانه ای و سرگرمی
گردشگری و مهمان یاری
بهداشت و درمان
ویژگی های سامانه توصیه گر
توصیه آیتم به کاربر
براساس رفتار گذشته کاربر نظیر؛ خرید کاربر، امتیازدهی و ... سامانه یک لیست از آیتمهای مختلف را به کاربر پیشنهاد میدهد که به احتمال زیاد برای او جذابیت خواهد داشت.
توصیه آیتم به آیتم
در این شرایط سامانهای از موارد را متناسب به یک آیتم به کاربر توصیه میکند. بهطور مثال کاربر هنگام مشاهده آیتم X مجموعهای از آیتمهای متناسب با آن را نیز مشاهده میکند.
توصیه موارد بعدی
در این شرایط سامانه توصیهگر مواردی را که با احتمال بالا مطابق سلیقه کاربر است را به او نمایش میدهد. به طور مثال هنگامی که کاربر به صفحه بعد میرود یا به سمت پایین اسکرول میکند، این موارد نشان داده میشود.
توصیه کاربر به کاربر
با این قابلیت سامانه توصیهگر با تحلیل تعاملات گذشته کاربران نظیر؛ خریدها، علایق، امتیازدهی و ... کاربرانی را که بیشترین شباهت رفتاری به یک دیگر دارند را بهم معرفی میکند. این قابلیت در فضای شبکههای اجتماعی کاربرد فراوانی دارد.
توصیه کاربر به آیتم
با این قابلیت لیستی از کاربران که با احتمال بسیار زیادی به یک محصول علاقهمند هستند، آماده میشود. به طور مثال با ارائه این لیست به تیمهای بازاریابی زمینه برای انجام فعالیت تبلیغاتی هدفمند آماده میشود.
ارائه نتایج جستوجو شخصیسازی شده
در این شرایط سامانه توصیهگر پس از آن که کاربر عبارتی را جستوجو میکند، نتایجی را به او نشان میدهد که بیشترین تطابق را علاقهمندیهای او دارد.
موتور جستوجوی هوشمند
ارائهی نتایج جستوجو در متنوعترین حالت ممکن و بدون سوءگیری نسبت به یک محصول خاص. در این قابلیت موتور جستوجو تمام محصولات را نمایش میدهد و تنها به صورت یک محصول خاص سوءگیری ندارد.
آگاهی از موقعیت مکانی
در این شرایط سامانه توصیهگر محصولاتی را متناسب با موقعیت مکانی کاربران پیشنهاد میدهد.
آگاهی جمیعت شناختی نسبت به کاربران
در این شرایط سامانه توصیهگر محصولات شخصیسازی شدهای متناسب با اطلاعات جمعیت شناختی کاربر میدهد.
درخواست مشاوره
قصد آشنایی با سامانه توصیهگر را دارید؟ با ما تماس بگیرید