علم داده و تحلیل دادهها یکی از موضوعات با اهمیت در دنیای کسبوکار و تکنولوژی است. پیشتر در مقاله “سواد داده چیست؟” به تعریف سواد داده پرداختهایم. در این مقاله قصد داریم به اهمیت سواد داده برای تصمیمسازان سازمانها صحبت کنیم.
سواد داده برای تصمیمسازان
صدها سال است که گزارشدهی با عدد و رقم در انواع و اقسام مختلف کسبوکارها رواج دارد. این نگاه به گذشته (retrospective)، تصمیمسازان را قادر میسازد تا در طول زمان، عملکرد کسبوکارشان را با کسبوکارهای دیگر مقایسه کنند و ببینند آیا تصمیمهای قبلی آنها، منجر به نتایج موردنظر شده یا خیر.
امروزه، ما میتوانیم با کمک داده اتفاقات آینده را پیشبینی کنیم و بر رفتار مشتریان و کاربران تأثیر بگذاریم.
هنوز هم بسیاری از تصمیمسازان هستند که به شدت بر تجربیات خود اتکا میکنند، گاه حتی به بهای نادیده گرفتن دادهها و واقعیتها. البته همهٔ آنها در مورد روش کار خود لجوج نیستند. در برخی موارد ممکن است تصمیمسازان، سواد داده (Data Literacy) کافی برای به کار گرفتن اطلاعاتی را که در اختیارشان هست، نداشته باشند.
تصمیمسازان، علاوه بر اینکه باید سواد داده خود و افراد تحت نظارت خود را توسعه دهند، در گفتوگوهای روزمره هم باید از زبان داده (Language of Data) استفاده کنند تا تحلیلها و فرایندها در سازمانشان بهبود یابد. اگر قرار باشد شما گروهی رهبری کنید، چگونه باید این کار را انجام دهید؟
چگونه با زبان داده صحبت کنیم؟
مهمترین روش برای سروکله زدن با داده وفرایند تحلیل این است که همیشه قبل از تصمیمگیری، سؤالات سازندهای در مورد اعداد، تحلیلها و نتایج بپرسید.
پرسیدن سؤالی مثل «آیا این اعداد درست به نظر میرسند؟» علامت خوبی برای تشخیص وجود یا عدم وجود مشکل یا مشکلاتی در تحلیل است.هنگام دریافت اطلاعات و گزارشها، باید این سؤالها را از خود بپرسیم و این بررسی دقیق را انجام دهیم:
- آیا دادهها اطلاعات و بینشهای بهدستآمده را تأیید میکند؟
- آیا میتوان با دادهای که در تحلیل استفاده شده به طور منطقی به این نتایج رسید؟
- آیا در تحلیل و گزارش قسمتهای غیرشفافی وجود دارد؟
- چطور میتوان این قسمتها را واضحتر و مؤثرتر به دیگران منتقل کرد؟
چنین بازخوردهایی باید حتماً در اختیار تحلیلگران قرار بگیرد تا آنها بتوانند نحوهٔ به اشتراکگذاری اطلاعات و بینشهای خود را بهبود بخشند. اگر تصمیمگیرندگانی که با موضوعِ موردنظر آشنا هستند، نتوانند بهراحتی آنچه را که به آنها ارائه شده درک کنند، پس قطعاً باید در نحوهٔ ارائه تجدیدنظر شود.
هر کس باید نقش خود را ایفا کند
در مبحث سواد داده، مانند هر مهارت دیگری، همه مسئولیت دارند و باید مسئولیت خود را به بهترین نحو انجام دهند و سهم خود را ایفا کنند. افرادی که روزانه با داده کار میکنند و آنهایی که تازه در حال آشنایی با تحلیل هستند، وظیفه دارند این علم و مهارتهای لازم را فرابگیرند. در همین حین، افرادی که وظیفهٔ رهبری و مدیریت را برعهده دارند باید اطمینان حاصل کنند که منابع و ابزار لازم در دسترس همه قرار دارد.
«پرورش ذهن پرسشگر، کنجکاو و مشتاق»، «دائم در حال پرسش بودن» و «ارائهٔ بازخوردهای سازنده»، از جمله مراحل مهم فرایند یادگیری هستند. حاصل این فرایند چرخهٔ مداومی از بینشها و اطلاعاتی است که نتایج بهدستآمده از داده را بهبود میبخشد.
از توسعهٔ مداوم استقبال کنید
تحلیلگران به دنبال رهبرانی هستند که همیشه در پی افزایش و ارتقای دانش افراد باشند و از آن استقبال کنند. تحلیلگران تشنهٔ یادگیری هستند و میخواهند مهارتهایشان را بهروز نگه دارند؛ بنابراین، با استقبال رهبران و تصمیمگیرندگان از این چالش دائمی، فرهنگ توسعهٔ مداوم زاده میشود که در آن تمام افراد، همواره به یادگیری و کسب مهارتهای گوناگون تشویق میشوند. این فرصت را ایجاد کنید و کارکنان خود را در جریان قرار دهید که می خواهید این وقت را صرف توسعه مهارت هایشان کنند.
وقتی صحبت از سواد داده میشود، موقعیت خودتان و تیمتان را ارزیابی کنید. شکافها و فرصتها را شناسایی کنید تا به سراغشان بروید. این کار باعث میشود همه تحلیل بهتری داشته باشند، در دادههایی که در اختیار دارند عمیقتر شوند و پاسخی برای سؤالات حیاتی کسبوکار بیابند. همچنین این کار باعث میشود فرصتهای جدیدی، بر اساس بینش دادهمحور برای سازمانتان شناسایی کنید.
فرصت در دستان شماست
شما این شانس را دارید که راه را برای سازمانتان هموار کنید تا بتواند از تمام ظرفیتهای دادههای خود استفاده کند. اما چگونه؟ با کمک افرادی که سواد دادهٔ خوبی دارند و میدانند چطور خرد جمعی میتواند تغییر بزرگی در میزان موفقیت کسبوکار شما ایجاد کند. بهترین زمان برای عملی کردن ایدههایتان همینالان است. با کمک شما، نهتنها تیم شما در کار با دادهها حرفهایتر میشود و انگیزهٔ بیشتری برای انجام کارهای روزانه پیدا میکند، بلکه شما هم فرصت ساخت یک فرهنگ دادهمحور را برای خود ایجاد کردهاید. پیشنهاد میکنیم در همین راستا مقالهی تصمیم گیری داده محور را هم مطالعه نمایید.
منبع | Dataversity |
دیدگاه شما