مسئله:
یکی از بزرگترین پلتفرمهای حوزه گردشگری کشور برای افزایش درآمد خود به دنبال راههایی برای افزایش نرخ تبدیل بازدیدکنندگان سایت به مشتریانی بود که خرید خود را تکمیل میکنند. مانند همه پلتفرمهای اینترنتی، تعداد زیادی بازدیدکننده از طرق مختلف، مانند جستجوی اینترنتی و یا تبلیغات وارد سایت میشدند، اما در مقایسه با نمونههای مشابه خارجی، و با توجه به پتانسیلِ خود سازمان و ظرفیت موجود در صنعت گردشگری، همواره این حس وجود داشت که نرخ تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریانی که خرید میکنند جای رشد و بهبود جدی دارد.
راهحل گروه مشاوران سحاب:
متخصصان گروه مشاوران سحاب، ابتدا ابعاد دقیق وکسبوکار و فرایندهای داخلی سازمان را شناسایی کردند.
با کمک متخصصان واحدهای مختلف سازمان و تحلیل چالشها و ریزشهایی که در قیف فروش خدمات رخ میدادند، مواردی که میتوانست منجر به بهبود در افزایش نرخ تبدیل شود به دقت شناسایی شدند.
کلیه چالشهای افزایش نرخ تبدیل شناسایی، و بر اساس پارامترهای مختلف ارزیابی شد. نهایتا با تحلیل شکاف، دو راهحلِ پیشنهادی، به مدیران سازمان ارائه شد.
نتیجه:
برای افزایش نرخ تبدیل بازدیدکنندگان سایت به مشتریانی که خرید خود را تکمیل میکنند، راهحل منتخب مدیران سازمان پیادهسازی یک سامانه توصیهگر بود. از جمله دلایل انتخاب این راهحل، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- پس از اینکه بازدیدکننده سایت خدمتی را مشاهده میکرد، کیفیت و ارتباط پیشنهادهای مشابه بسیار پایین بود.
- بسیاری از خدمات ارائه شده توسط تامین کنندگان روی پلتفرم، به دلیل جدید بودن، فرصت نمایش پیدا نمیکردند.
- مرکز تماس و تیم پشتیبانی به خدمات مشابه و جایگزین بیشتر اشراف داشتند، و پیشنهادها و راهنماییهای آنها بهتر از پیشنهادهای مشابه روی سایت بود. این کار هم هزینه زیادی برای پلتفرم ایجاد میکرد و هم منجر به ریزش بسیاری از مشتریان بالقوهای میشد که با مرکز تماس ارتباط برقرار نمیکردند.
خلاصه:
سامانههای توصیهگر که بر مبنای هوشمصنوعی کار میکنند، میتوانند نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری را در کسبوکارهای اینترنتی را به طور متوسط تا ۳۰٪ افزایش دهند.