بسیاری از سازمان‌ها می­ دانند که داده‌ها، دارایی حیاتی سازمان است. داده و اطلاعات می‌تواند به آن‌ها در مورد مشتریان، محصولات و خدماتشان، بینش­های جدیدی بدهد. همچنین می‌تواند به نوآوری و تحقق اهداف استراتژیک کمک کند. باوجود این، سازمان‌های معدودی به‌طور فعال این ارزش نهفته داده­ ها را استخراج می­ کنند. خلق ارزش از داده‌ها به‌صورت تصادفی رخ نمی‌دهد بلکه تحقق این مهم نیاز به تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی، هماهنگی و مهمتر از همه مدیریت و رهبری دارد. در واقع داده و اطلاعات دارایی­ های بالفعل سازمان نیستند و سازمان‌ها از طریق روش‌ها و برنامه‌هایی برای مدیریت داده و حاکمیت داده می توانند ارزش بالقوه آنها را بالفعل کنند.

از بطن یک برنامه حاکمیت داده مجموعه‌ای از اصول، قواعد و فرآیندها متولد می‌شود که قرار است همسو با اهداف کلان سازمان، موضوع خلق ارزش از داده‌ها را در قالب یک مدل عملیاتی هدایت کند. همچنین همسو با برنامه حاکمیت داده، برنامه مدیریت داده به روال‌های توسعه‌ و اجرا در طول چرخه عمر داده می‌پردازد.

در این دوره به‌صورت کلی به تعریف و کارکرد برنامه حاکمیت داده و مدیریت داده و ارتباط بین این‌ها پرداخته می‌شود.

 

سرفصل‌های آموزشی:

  • تعریف حاکمیت داده و مدیریت داده
  • ارتباط بین حاکمیت داده و مدیریت داده
  • نقش مدیریت داده و حاکمیت داده در داده‌محوری
  • از کجا شروع کنیم؟
  • چالش‌هایی که انتظار داریم حل شوند

دیدگاه شما